Power9 قوی‌ترین پردازنده دنیا در سال 2017
نوشته شده توسط : home-compcom

شرکت «آی‌بی‌ام» در کنفرانس Hot Chips 28 جزئیات تازه‌ای درباره قوی‌ترین پردازنده دنیا، یعنی Power9 ارائه داد و مشخص شد که پردازنده‌های Zen ای‌ام‌دی قدرتی کمتر از غول جدید آی‌بی‌ام دارند.

این پردازنده که نیمه دوم سال ۲۰۱۷ وارد بازار می‌شود، از فناوری ساخت ۱۴ نانومیلی‌متری FinFET استفاده می‌کند و برای دستگاه‌هایی مانند کامپیوترهای رومیزی یا نوت‌بوک و حتی ایستگاه‌های کاری ساخته نشده است و به طور اختصاصی برای سرورها و مراکز داده توسعه داده می‌شود. گفته می‌شود دو مدل از Power9 عرضه می‌شود: مدل ۲۴ هسته‌ای SMT4 و مدل ۱۲ هسته‌ای SMT8 که اولی فقط چهار نخ پردازشی و دومی هشت نخ پردازشی دارد. در مدل scale out این پردازنده، از حافظه‌های نهان هشت کانالی استفاده شده است و پهنای باند ۲۳۰ گیگابایتی در ثانیه برای هسته‌های پردازنده فراهم می‌کند.

چون در این پردازنده باید از یادگیری ماشینی به طور کامل پشتیبانی شود، نیاز به کوپروسسورها دارد و به این منظور اولین پردازنده‌ای است که از رابط PCI-Express 4.0 بهره می‌برد. این رابط پهنای باندی ۱۶ گیگابیتی در هر ثانیه برای تبادل اطلاعات میان هسته‌ها و کوپروسسور فراهم می‌کند. همچنین، اولین پردازنده‌ای است که از NVLink 2.0 استفاده می‌کند؛ رابط میان پردازنده و هسته‌های پردازشی گرافیکی با سرعت ۲۵ گیگابیت بر ثانیه که فناوری اختصاصی انویدیا است. به علاوه، برای اولین بار از رابط جدید CAPI 2.0 استفاده می‌شود که از چیپ‌ست‌هایی مانند FPGAs، ASICs و انواع جدیدی از حافظه‌ها شبیه PCM ساخته شده است.





:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: